torsdag den 14. april 2011

Krydderier del 1 / Garam masala

Mellem mine kager og mad vil jeg også skrive om nogle af de krydderier jeg bruger i mit pakistansk køkken. Man bruger ofte de samme krydderier igen og igen især i de sammenkogte retter, men det er ikke ens betydende med at retterne smager ens. Det er stor betydning for smagen og forskelligheden i smagen, hvordan og hvornår kydderierne tilsættes til retten. 
Jeg blev spurgt om Garam masala´en, så jeg starter med den. :)

Garam masala
Garam masala er en krydderi blanding, der varierer fra region til region og fra køkken til køkken. Garam betyder varm og masala er krydderier. Her betyder varm ikke stærk (f.eks chili stærk),  men ordet hentyder til krydderierne intensitet og betyder nok snar varmende. Garam masala´en bruges til at give en ret varme og aroma. Den kan indholder: sort og hvidt peber, nelliker, kanel stang, kanel blade, sort kommen, spids kommen, sort kardemomme, grøn kardemomme, muskat, muskatblomme, stjerneanis og koriander frø. Garam masala´en tilsættes typisk allersidst i den sammenkogte ret. Den bruges også til i andre ting f.eks kabab også til at give aroma.


Den almindelige eller mest anvendte blanding indeholder 6-7 kydderier: kanel stang, nelliker, sort peber, sort kardemomme, koriander frø, spids kommen og kanel blade (tez patta). Nogen erstatter kanel blade med laurbærblade. Man rister kydderierne lidt og maler dem evt. i en kaffe blender til en meget fin pulver blanding. I billedet er der brugt cassia bark, men man skal bruge rigtig kanel stang. (jeg var udgået af rigtig kanel)

Man kan også købe færdig lavet pulver blandinger i de pakistanske  butikker. Den jeg bruger indeholder: koriander frø, spids kommen, kanel stang, sort peber, sort kardemomme, laurbærblade og muskat nød og pimento. Pimento? Se det vidste jeg ikke. Hmm , man lærer så meget. Min Garam masala er lavet i England, måske forklarer det pimento indeholdet. Er pimento englesk? Jeg troede den var spansk. OK tilbage til emnet. Nogle færdig blandinger vil også indholde ingefær og det gør ikke noget så længe at de indeholder de 7 (under den første billedet ) nævnte krydderier. 
Jeg har både de hele krydderier og den færdig lavet pulveriseret garam masala i mit køkken og bruger dem lig meget. Det bedste er selvfølgelig at lave selv sin blanding. Der følger en opskrift hvis man gerne vil prøve.

Garam masala opskrift
4 spsk. koriander frø.
1½ spsk spids kommen
1 spsk. sort peberkorn
3-4  stk sort kardemomme
1½ tsk. nelliker.
1 stk. kanel stang
1½ tsk knuste laurbær blade.

Varm en tyk bundet pande på mellem varme, rist krydderiene langsomt. Når de er færdig ristet, tag dem af panden og køl dem. Tag frøene ud fra de sorte kardemomme kapsler. Smid  kapslerne ud. Mal krydderierne i en krydderi blender eller en kaffe blender.
Opbevares i et tæt lukket beholder et køligt mørkt sted. Max 3 måneder.

Det var alt om garam masala´en. Håber ikke jeg har glemt noget ellers må i sige til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar