tirsdag den 2. august 2011

Chelsea Buns/ Chelsea Snegle

For english look for red colour text :)

Jeg bagte de her boller inden vi tog på ferie. Godt har vi nogle solskins dage og jeg er også taknemmelig, men det har til tider føltes som om monsunen var kommet til Danmark. Disse regnvejrdage har jeg haft lyst til at lave pakoreh (kommer ind på det en anden dag) til min chai eller disse boller/ snegle til min te. Det er et stykke tid siden jeg havde lavet de her Chelsea buns, fordi jeg havde mistet min favorit opskrift. Chelsea buns er britiske og siges at stamme helt tilbage fra 1700 tallet. De er lidt anderledes end kanel snegle, dejen er blødere, tilsat citron skal og de er fyldt med tørrede frugt.
 I made these buns before we went of to holliday. Here in Denmark the sommer has been very wet.. Yes, we are having some sunny and hot days now but sometimes it felt like the monsun had arrived to Denmark! Those rainy days I had a urge of making pakoreh (will tell about it a another day) to my hot cup of chai or making these buns for my tea. I haven' t made these Chelsea buns for a while, because I´ve lost my favorit recepie. Chelsea buns are British and are said to go back to the 1700. Unlike cinnamon rolls they are made with a soft dough added lemon zest and filled with dried fruit/currants  


OPSKRIFT:
Nej desværre fandt jeg ikke min favorit opskrift, men jeg fandt en på BBC Food, som jeg har lavet om på efter hukommelse og tilsat min egen twist med saffran :) Man kan glasere bollerne med honning efter de er bagt, men jeg har valgt at pensle dem med smør inden de bages.
Ingredienser:
250 gr mel
1½ tsk tør gær
½ tsk salt
20 gr usaltet smør
revet skal af 1 økologisk citron.
en lille knips saffran ( kan undlades)
100-120ml 
1 spsk sukker
1 stor æg
Fyld:
75 gr lys musvacado sukker. (Jeg havde kun mørk, denne her gang)
15 gr smeltet smør
50 gr rosiner
20 gr kandisret appelsin skal. ( kan undlades, men det så lækkert sammen med smagen af citron og saffron.
ekstra smeltet smør til pensling.


1. Brug en spsk. mælk til at udbløde saffran og sæt til side.
2. Opløs gæren i resten af det håndvarm mælk sammen med 1 spsk. sukker. 
3. Si mel og salt. 
4. Gnid smørret ind i melet med fingerne. Bland citron skal i.
5. Pisk æg let
6. Tilsæt mælk-gær blanding, saffran mælk og ægget til melet og saml dejen. Det skal være en blød, let klistret dej.
7. Hæv dejen 1 time tildækket eller til det er hævet til dobbelt størrelse.


RECEPIE:
No sorry, did´nt find my favorit recepie, but I found one recepie on BBC Food, and changed it after my memory and gav it my own twist by adding saffron :). You can glaze these buns with honey after they are done, but I have choosen to just brush them with melted butter before baking.
Ingredients:
250 gr flour
1½ tsp of dry yeast
½ tsp salt
20 gr unsalted butter
zest from 1 organic lemon
1 large egg
little nip of saffron (optional)
100-120ml luke warm milk
1 tbs caster sugar.
Filling:
75 gr light brown muscavado sugar (I had only dark brown this time)
15 gr melted butter
50 gr raisens
25 gr candid orange grind (optional, but goes well with the saffron and lemon) 
melted butter for brushing.


1. Crush the saffron and mix it with one tbs of the milk and set it aside.
2. Dissolve yeast in the rest of the luke milk with one tbs caster sugar.
3. Sift salt and flour.
4. Rub the butter in the flour with your fingers. Add lemon zest.
5. Whip lightly the egg with a fork.
6. To the flour add the milk yeast mixture, saffron milk and the egg. Make a soft and little bilt sticky dough.
7. Let the dough rest covered one hour to rise or until its doubble in size.


Forvarm ovn 190 grader. Tag dejen ud på et melet bord, ælt let. Rul ud til en aflang firkant. Smør med smeltet smør og kom muscavado sukker og fyldet på.
Preheat the oven 190 degrees C. On a floured surface knead the dough lightly and roll out a square strip as shown in the picture. Brush with the melted butter, sprinkle with muscavado sugar and the dried fruit.

Rul det forsigtig sammen ligesom en roulade. Rouladen skæres i 12  skiver. Det bliver nemmere, hvis man kommer lidt mel på kniven inden hver skæring. Allerede nu dufter der af saffran og citron. 
Roll it from one end to the other as shown in the picture. Cut the roll into 12 slices. If you flour the knife a little bit before every cut, the cutting wil become easier. Already now there will be fragance of lemon and saffron.

Vanligvis bages bollerne i klynge så de sidder fast til hinanden. Jeg ville gerne bevare den runde form, derfor lagde jeg dem med lidt større mellemrum fra hinanden. Pensle dem med den ekstra smeltet smør og bag dem i 20 - 25 min.
Useally these buns are baked in clusters, stuck to each other. But I wanted them to keep theire round form so I placed them on the baking sheet faraway from each other. Brush them with the ekstra melted butter and bake them for 20 - 25 minuts.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar