onsdag den 4. maj 2011

STENCILING LUSTRE DUST

How to stencil lustre dust.
Du skal bruge lidt crisco/plante magarine, lustre dust (meget fint spiseligt glimmer), en stencil, fondant og en blød børste. Jeg anbefaler en større børste end den jeg viser her på billedet. Det gør det nemmer at komme lustre dust på.
English: you will nead little crisco or veg. margarine, edible lustre dust, a stencil, fondant and a soft brush. A larger brush then I am showing is better, it makes applying easier.


Rul fondanten ud. Kom en tyndt tyndt lag crisco/plante magarine på den ud rullede fondant og på "bagsiden" af stencilen. Læg stencilen på fondanten, den smurte siden ind mod fondanten og tryk let så stencilen klistre til fondanten
English: Roll out the fondant, apply a thin thin layer of crisco or veg. margarine on to the fondant and on to the "back side" of the stencil. Place the stencil on the fondant with the "buttered" side down forwards the fondant. Press softly so the stencil sticks to the fondant.
Kom lustre dusten på med bløde tryk, man skal ikke "male". Arbejd lidt hurtigt så fondanten ikke tør ud. Det ekstra dust børstes forsigtig væk med en børste.
English: apply the lustre dust with soft  pressure on to the fondant. Dont paint but just pat softly with the brush. Work a bit fast so the fondant does´nt dry out. Brush carefully the exess dust away with a brush.


Fjern forsigtig stencilen væk.
English: remove carefully the stencil from the fondant.


Brug en cookie cutter til at skære en cirkel ud til at overtrække evt cupcake med.
English: use a cookie cutter to cut out a  cricle for covering cupcakes if you like.


Have fun.

9 kommentarer:

  1. Hej.

    Hvor er de bare flotte og lyder enmormt lækre!! Og tusind tak for how to med stencilien. Den er super god! Må være det næste jeg skal prøve ;)
    Knus Susanne

    SvarSlet
  2. Tak og velbekom Sus. Glæd dig stenciling er nemmer end brush embroidery.

    SvarSlet
  3. Hejsa

    Det ser super fint ud på cupcakes:-) Jeg plejer selv at anvende stencil på kager.

    Jeg kom til at tænke på om man kan se Crisco/margarine på fondanten når man flytter stencilen efter dusting? Der er vel fedtmærker?

    SvarSlet
  4. Hej Line.
    Der er fedt pletter, som man kan se lige i starten, men de forsvinder eller er ikke så synligt på cupcakes. Jeg sørger for give hele overflad en tyndt lag for det skal være ens.
    På min prinsesse kage havde jeg problemer. Jeg gned lidt maizena mel og tørrede forsigtig af med blød køkken rulle.
    venlig hilsen Misbah

    SvarSlet
  5. Thank you for the lovely demo Misbah xoxo

    SvarSlet